Dzieci mogą zwiększać swoją inteligencję, jednak w wieku dorosłym jest to na dłuższą metę prawie niemożliwe. Mimo to warto się uczyć, nawet jeśli jesteśmy dorośli. Przeczytaj, o czym należy wiedzieć.
Nie można przestać się uczyć! Zdaniem naukowców wyzwania mózgu sprzyjają aktywności komórek nerwowych i przede wszystkim powstawaniu nowych połączeń między nimi.
Wymyślaj sobie zadania lub czynności, podczas realizacji których możesz wykorzystać jednocześnie więcej zmysłów: wzrok, słuch i dotyk można zazwyczaj łatwo zająć – ale zaangażowanie także zmysłu smaku i węchu wymaga już nieco więcej inwencji.
Istnieją prace naukowe, z których wynika, że utrata pamięci i pogorszenie zdolności kognitywnych to samospełniające się przepowiednie. Jak stwierdzono, uczestnicy badania wypadali gorzej w testach pamięci i innych testach zdolności poznawczych, kiedy byli przekonani, że wypadają słabo na tym polu. Częściowo dzieje się tak, ponieważ takim przekonaniem osłabiamy własną motywację i nasze możliwości rzeczywiście się pogarszają. Wyrwij się z tego błędnego koła!
Im więcej kalendarzy, książek adresowych, kartek – przypominajek, notesów czy rutynowych zachowań stosujesz (jak np. odkładanie klucza zawsze w to samo miejsce), tym masz więcej energii, którą możesz wykorzystać na przypominanie sobie naprawdę ważnych rzeczy oraz na naukę nowych.
Jeśli chcesz sobie przypomnieć coś, co kiedyś słyszałeś, powtarzaj to głośno lub zapisz. Gdy kogoś poznajesz, powtarzaj jego imię w czasie rozmowy tak często, jak to możliwe.
Powtarzanie w odstępach czasu działa najlepiej, gdy odstępy te są wystarczająco długie. Powtarzanie co chwilę kilka razy pod rząd nie przynosi tak dobrych wyników. Zwłaszcza obszerne informacje, takie jak te potrzebne do zdania egzaminów czy wygłaszania wykładów, wymagają wielokrotnego powtarzania w dłuższych odstępach czasu.
Techniki pamięciowe, jakie opisałem w mojej książce „Das 3-Minuten-Gedächtniswunder”, są bardzo użyteczne, jeśli chodzi o zapamiętywanie szeregu niezwiązanych ze sobą informacji. Wszystkie te techniki opierają się na stwarzaniu sztucznych skojarzeń pomiędzy poszczególnymi informacjami. To pozwala na ich uporządkowanie w celu lepszego przypominania sobie oraz sprzyja wizualizacji, co sprawia, że nauka staje się przyjemniejsza I bardziej żywa.